Wat onze producten duurzamer maakt
Wij werken op twee manieren aan het nog duurzamer produceren van onze items: aan de ene kant gebruiken wij duurzamere materialen, zoals gecertificeerd biologisch katoen of gerecycled polyester. Deze integreren we stap voor stap in al onze producten.
Bovendien creëren wij regelmatig bijzondere highlight-collecties. Deze richten de aandacht op meer elementen uit onze duurzaamheidsstrategie en zijn impulsgevers voor de toekomst van onze mode. Voorbeelden zijn onze circulaire 360°-producten of de New Gen Fabric Dyeing-items, waarbij bijzonder milieuvriendelijke verfmethoden worden gebruikt.
Informatie daarover vind je voor alle producten in de artikeldetails in de webshop en op de productlabels.
360° circular vision
Ons favoriete project: 360° circular vision. Een duurzamere capsule en de volgende stap naar circulariteit. Het aantal verschillende materialen en onderdelen in items hebben we zo klein mogelijk gehouden om ze beter te kunnen recyclen. Onze jassen zijn volledig gemaakt van gerecycled polyester. Datzelfde geldt voor het naaigaren en het band van de ritsen. Onze jeans, shirts, T-shirts en hoodies bestaan voor ten minste 98 procent uit katoen dat voor ten minste 20 procent is gerecycled. Bij de jeans gebruiken we in plaats van moeilijk recyclebare studs en knopen modieuze borduursels en innovatieve processen in de afwerkingsfase om hulpbronnen te besparen. En de shirts? Hier hebben we bij het naaigaren bewust gekozen voor garen op cellulosebasis. Bovendien hebben we patches en labels vervangen door modieuze prints. Voel je goed met de nieuwe duurzame items van s.Oliver.
Empowering Farmers
FIELD TO FASHION. Met Empowering Farmers ondersteunen we Indiase boeren bij het overstappen naar biologische katoenteelt. Door de directe verbinding met de boerencoöperaties leggen we de basis voor een traceerbare en gecertificeerde toeleveringsk
De overstap naar biologische landbouw duurt drie jaar en kan voor de boeren verlieslijdend zijn: de oogst is meestal kleiner, maar het katoen brengt nog geen hogere biologische prijs op. We overbruggen deze tijd door de boeren extra geld te geven. Zo willen we de boeren aanmoedigen om de overstap te maken en de bestaansbasis van hen en hun familie te versterken. Ook belonen we zo hun bijdrage aan het milieu, want in de biologische landbouw mogen onder andere geen kunstmest en pesticiden worden gebruikt. Via onze lokale partner krijgen de boeren bovendien toegang tot trainingen, voordeliger zaaigoed en ondersteuning bij de certificering.
Artikelen die katoen uit het project bevatten, zijn op de hangtag of in de producttekst gemarkeerd met 'FIELD TO FASHION'.
Women Empowerment
Wij willen vrouwen empoweren. Daarom ondersteunen wij samen met onze langdurige partner Cotton made in Africa (CmiA) katoenboerinnen in Zambia. Het is ons doel om de onafhankelijkheid van vrouwen te vergroten en zo hun maatschappelijke en economische deelname te bevorderen. Daarbij spelen extra inkomstenbronnen een belangrijke rol. Met onze bijdrage helpen we om graanmolens aan te schaffen en opslagplaatsen te bouwen, want van de vrouwen weten we dat dit heel nuttige investeringen voor hen en hun gemeenschap zijn. Zesennegentig vrouwen en in bredere zin bijna 6000 leden van de gemeenschap zullen van het project profiteren.
New Generation Fabric Dyeing
Om nog duurzamer en efficiënter met onze natuurlijke hulpbronnen om te gaan, gebruiken wij innovatieve technologieën om ons textiel te verven. Deze New Generation Fabric Dyeing-verfprocessen hebben geen water en milieuverontreinigende chemicaliën nodig.
Coloured by Nature
Onze Mineral Dye-producten krijgen hun kleuren via natuurlijke kleurstoffen. Deze worden gewonnen uit stenen en mineralen. Daardoor krijgt elk product een unieke uitstraling en een unieke kleur die geleidelijk verandert en zo een eigen verhaal vertelt.
Vragen of opmerkingen?
Vind je andere onderwerpen en maatregelen veel belangrijker en heb je vragen of suggesties over onze duurzaamheidsconcepten? We gaan hierover graag met je in gesprek!
Wij weten dat we nog een lange weg te gaan hebben en dat er veel moet gebeuren. Daarom willen we graag je eerlijke mening horen. Neem contact met ons op via team.sustainability@de.soliver.com.